Valtuustoaloite pysäköintinormeista luopumisesta

Hämeenlinnan kaupungin taloustilanne on synkkä. Verotulot eivät ole kasvaneet viiteen vuoteen ja
kaupunkikonsernin velkataakka on kasvanut 6.400 euroon/asukas, ollen huomattavasti kuntien keskiarvoa
korkeampi. Kaupungin velka on tänä vuonna 2020 tuplaantumassa vuoteen 2009 verrattuna, ollen vuoden
lopussa 4.360 €/asukas. Veroprosentti on jo nostettu kriisikuntatasolle eli 21%.
Lisäksi, toteutuessaan ASSI-sairaala nostaa konsernivelan aivan uusiin sfääreihin ja aiheuttaa miljoonien
eurojen vuosipaineen kaupungin käyttötalouteen.
Kaupunki ja sen 100 %:sti omistama yhtiö Hämeenlinnan Pysäköinti Oy ovat ottaneet vastuulleen n. 10
vuoden aikana kolmen pysäköintilaitoksen investoinnit. Niiden kustannukset ovat lähes 30 M€ ja velkaa
niistä on tullut yhtiölle lähes 22 M€ ja kaupungille n. 5 M€. Pysäköintiyhtiö ei pysty lyhentämään velkojaan
alkuperäisen ohjelman mukaisesti. Nykyvauhdilla lainoja riittää makseltavaksi vielä lähes 50 vuodeksi.
Seuraavaksi pysäköinti-investoiniksi on suunniteltu 33 M€ hintaista P-toria. Se nostaisi pysäköintilaitosten
yhteiskulut yli 62 M€:oon, pysäköintiyhtiön kaupungin takaamat velat yli 50 M€:oon ja kaupungin
pääomituksen eli lisävelan 10 M€:oon.
P-Torin investointi- ja käyttökustannukset on aliarvioitu ja tulo-odotukset yliarvioitu. P-torin liiketoiminnan
kassavirta ei tule koskaan riittämään lainanhoitomenoihin. Syy on se, että P-Tori on yksinkertaisesti liian
kallis korollisella lainarahalla rakennettavaksi, vaikka velvoitepaikkatulotkin otettaisiin huomioon.
Kun Asemanranta valmistuu ja jos P-Tori toteutetaan, Hämeenlinnassa olisi sen jälkeen käsittämättömät yli
2.800 pysäköintilaitospaikkaa, joista 600 olisi ilmaisia. Paikkoja olisi niin paljon, että joka ainoaa
Hämeenlinnan henkilöautoa ehtisi seisottaa lähes tunnin parkissa, joka päivä.
Pysäköintitalojen rakentaminen tai niillä operoiminen ei kuulu kaupungin lakisääteisiin tehtäviin eikä
kaupungin tule enää ottaa tai taata lainaa niitä varten. Veronmaksajien rahoja ei tule enää käyttää
pysäköinti-investointeihin, vaan meidän tulee keskittyä ensisijaisesti koulu- ja päiväkotiverkostojen
huoltoon, korjaamiseen ja uusinvestointeihin. Kiinteistökehittäjien ja pysäköintipaikkoja tarvitsevien
kiinteistönomistajien tulisi itse vastata omista pysäköintitarpeistaan. Jotta tämä olisi mahdollista, on
kaupungin syytä purkaa pysäköintinormeja yrittäjyyden ja kiinteistökehittäjien tieltä.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Hämeenlinnan kaupunki luopuu pysäköintinormeista ja
siirtyy markkinaehtoiseen pysäköintiin. Pysäköintipaikkoja tarvitsevat kiinteistökehittäjät ja kiinteistöjen
omistajat voivat ratkaista pysäköintitarpeensa esim. perustamalla kortteliyhtiöitä, jotka pääomittavat ja
takaavat pysäköinti-investoinnit itse. Paikkojen hallinta ja tarjoaminen vuorokäyttöön olisi tällöin
kortteliyhtiöiden vastuulla.

Hämeenlinnassa 3.2.2020

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa