Suunnitelma lähipalvelujen turvaamiseksi pitäjissä ja koko kantakaupungissa

Pyrkimys keskittää asukkaille tarjottavia peruspalveluja on menneen vuosikymmenen ajan ohjannut kaupungin kehittämiseen tähtäävää päätöksentekoa. Tämän seurauksena laajan kaupungin asukkaat ovat joutuneet huomattavan eriarvoiseen asemaan. Kyse on etenkin opetuksesta, varhaiskasvatuksesta, perusterveydenhuollosta sekä vanhusten hoivapalveluista, mutta myös vapaa-ajanpalveluista.

Keskittämispyrkimyksistä ovat kärsineet erityisesti entiset liitoskunnat eli nykyiset pitäjät. Samalla myös kantakaupungin eri osat kärsivät palveluverkon karsimisesta. Hämeenlinnassa on toimittu asiantuntijanäkemysten ja monien selvitysten vastaisesti ja suosittu suuria peruspalveluyksiköitä lähipalvelujen kustannuksella. Lähipalvelujen alasajo on lyhytnäköistä, heikentää kaupungin vetovoimaa ja tulee myös kalliiksi.

Vallalla olevaa kehitystä puolustetaan taloudellisin perustein. Kuitenkin samaan aikaan kaupunki valmistelee useiden kymmenien miljoonien hankkeita, joiden tueksi on esitetty spekulatiivisia laskelmia niiden odotettavissa olevasta lisääntyvään vetovoimaan perustuvasta tuottavuudesta. Tosiasiallinen lähtökohtahan on, että Hämeenlinnan kaupungin kyky investoida perustuu yksinomaisesti lisävelkaantumiseen. Kun velkoja korkoineen hoidetaan keräämällä verotuloja koko laajan kaupungin alueelta, on tärkeää, että velkaa otetaan vain välttämättömiin peruspalveluinvestointeihin ja suunnataan tasapuolisesti pitäjiin ja kaupunginosiin.

Me allekirjoittaneet valtuutetut vaadimme, että kaupunki käynnistää edellä todetuin perustein suunnitelmat lähipalvelujen varmistamiseksi koko kaupungin alueella.

Hämeenlinnassa 3.2.2020