Selvitys kehittämis- ja strategiatoimintojen päällekkäisyyden poistamisesta

Kaupungin strategiseen kehittämiseen tähtäävä suunnittelu- ja valmistelutyö esiintyy konsernin eri toimielimien kuten kaupungin yleisjohdon, erityisen kehittämis- ja strategiayksikön sekä Linnan Kehitys Oy:n toimenkuvissa.

Näiden toiminnalla ei kuitenkaan ole saavutettu tyydyttäviä tuloksia vaikkapa asukasluvun kehityksessä, matkailijavirtojen synnyttämisessä tai velkaantumiskehityksen taittamisessa. Sen sijaan vuotuiset kustannukset ovat olleet mittavia; yksin strategia- ja kehittämisyksikön osalta nettomenoihin on jälleen budjetoitu vuodelle 2020 yli 12 miljoonaa euroa.

Kaiken lisäksi kyseiselle yksikölle määritellyt tavoitteet eivät ole mitattavia hyötyjä tuottavia kehitysaskeleita, vaan ainoastaan lupauksia tiettyjen toimintasuoritteiden toteuttamisesta. Esimerkiksi työllisyystavoitteissa keskeiseksi on määritelty asiakaskohtaamisen jättämä kokemus tai mielikuva.

Esitämme, että Kaupunginhallitus ryhtyy toimiin strategia- ja kehittämistoimen päällekkäisyyksien poistamiseksi ja keskittämiseksi yhdelle toimielimelle ja samalla siihen jatkossa budjetoitavien määrärahojen kohtuullistamiseksi. Asiasta tekee erityisen ajankohtaisen mahdollisuus osallistua valtiorahoitteisesti seudulliseen työllisyyden kuntakokeiluun 2020-2022, johon mukaan pääseminen tarjoaa tilaisuuden säästää kehittämis- ja strategiayksikölle budjetoidusta toimintamäärärahoista useita miljoonia euroja.

9.12.19