Konsernipalveluille menosaneeraus

Perussuomalaisten vaihtoehto säästöiksi koulujen lakkauttamisen sijaan
Valtuustoaloite: Konsernipalveluille menosaneeraus
Hämeenlinnan kaupunki aikoo talouden tasapainottamisen nimissä supistaa palveluverkkoa etenkin itäisissä pitäjissä ja tietyillä ydinkeskustan ulkopuolisilla alueilla. Perussuomalainen valtuustoryhmä katsoo kaupungin ensisijaiseksi tehtäväksi kunnollisten peruspalvelujen järjestämisen ja vastustamme siksi pyrkimyksiä niiden heikentämiseksi. Kaiken lisäksi aiotut koulujen ja päiväkotien lakkautukset heikentävät oleellisesti kaupungin vetovoimaa ja siten tavoitteita asukasluvun kasvattamiseksi.
Kaupungin tuloista ja toiminnasta on siirtynyt yli puolet hyvinvointialueelle. Tämän tulee heijastua myös kaupungin hallinnon ja muiden konsernipalvelujen menorakenteissa. Sanomattakin on selvää, että samassa tuottojen vähenemisen (-47 %) suhteessa konsernipalvelujen toimintoja ei ole mahdollista supistaa. Kohtuullista sen sijaan on edellyttää toimintakatteen tason laskevan edelleen kuluvan vuoden sopeutuslinjaa jatkaen viimeisen sote-vuoden 2022 tasoon nähden yhteensä viidenneksellä. Keskeiset kohteet ovat henkilöstömenot ja ostopalvelut.
Perussuomalainen valtuustoryhmä esittää, että alustavan suunnitelman mukaisen lähes -30 miljoonan euron toimintakate on painettava -27 miljoonaan euroon. Tämän mahdollistavien tulonlisäysten ja leikkausten sisällöstä on kohtuutonta vaatia luottamushenkilöiltä yksityiskohtaista esitystä, koska kaikki siihen tarvittava tieto on valmistelevilla viranhaltijoilla.
Edellä mainittujen henkilöstö- ja ostopalvelumenojen lisäksi kehoitamme supistamaan strategia- ja tietopalveluyksikön pelkäksi tietopalveluyksiköksi sekä luopumaan tuloksiltaan ja vaikuttavuudeltaan kyseenalaisista hankkeista kuten Hiilineutraali Hämeenlinna ja Suomen Kasvukäytävä. Niille asetettuihin tavoitteisiin kaupungilla ovat valmiit toimintamallit ja toiset toimijat.