Aloite torin alle suunniteltua pysäköintilaitosta koskevan kuntalaisäänestyksen järjestämisestä

Hämeenlinnan kaupungin arvoja ovat yhdenvertaisuus ja yhteisöllisyys, asukaslähtöisyys ja palveluhenkisyys, luovuus ja rohkeus sekä kestävä elämäntapa. Kaupunki kannustaa asukkaita arvojensa mukaan mm. monipuoliseen yhteistoimintaan, kaupungin ja palvelujen kehittämiseen sekä tukee kuntalaisten aloitteellisuutta.

Kaupunkilaiset ovat erittäin kiinnostuneita torin alle suunniteltuun pysäköintilaitokseen liittyvästä päätöksenteosta. He ovat osallistuneet aktiivisesti keskusteluihin ja haluavat vaikuttaa lopputulokseen. Kyseessä on merkittävä, kaupungin talouteen ja palveluihin sekä asukkaiden elinoloihin liittyvä investointi tai sen tekemättä jättäminen.

Kaupunginvaltuusto voi Kuntalain mukaan päättää, että sille kuuluvasta asiasta toimitetaan neuvoa–antava kansanäänestys (KuntaL 5 luku 24§).

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Hämeenlinnan kaupunki aloittaa välittömästi torin alle suunniteltua, laajaa pysäköintilaitosta koskevan kansanäänestyksen valmistelut. Äänestys tulee järjestää mahdollisuuksien mukaan esim. maakuntavaalien yhteydessä kustannusten säästämiseksi.

Hämeenlinnassa 18.4.2017

Perussuomalaisten valtuustoryhmä