Tuomas Koskinen erotettu valtuustoryhmästä

Tuomas Koskisen erottaminen Hämeenlinnan Perussuomalaisten valtuustoryhmästä

Tuomas Koskisen on erotettu Hämeenlinnan Perussuomalaisten valtuustoryhmästä. Perusteena erottamiselle on yhdistyksen ja valtuustoryhmän sääntöjen vastainen toiminta.

Päätös syntyi paikallisyhdistyksen hallituksessa yksimielisesti. Koskisen asema yhdistyksessä arvioidaan jäsenkokouksessa keväällä erikseen.

Hämeen Sanomat on julkaissut valtuustoryhmämme toiminnasta useita asenteellisia kirjoituksia. Niihin on uhrattu näkyvästi palstatilaa. Lehti tietysti itsenäisesti ratkaisee, millaisiin asioihin se mediatilaa käyttää, mutta kun kyse on yksityisestä tapahtumasta, julkisuuden määrää voi pitää kohtuuttomana. Ei voi välttyä ajatukselta, että lehden menettelyllä on poliittiseen vaikuttamiseen tähdänneitä tavoitteita. Tästä onkin selviä viitteitä, kun kirjoituksissa on väitetty asialla olevan yhteys eduskuntavaaleihin. Tässä yhteydessä on haluttu ilman tosiasiallisia perusteita valikoiviin, pahantahtoisiin haastattelulausuntoihin tukeutuen saattaa kansanedustaja Lulu Ranteen menettely jollakin tavalla kyseenalaiseksi väittäen, että hän olisi ohjaillut valtuustoryhmää tekemään itsensä tahtomia päätöksiä. Ranne on käyttänyt ryhmän päätöksenteossa täsmälleen samanlaista äänivaltaa kuin muutkin ryhmän jäsenet. Yhdistyksen hallituksen jäsenistöön hän ei edes kuulu.

Hämeenlinnan perussuomalainen valtuustoryhmä teki tammikuun lopussa puutteellisesti valmistellun päätöksen puheenjohtajasta. Tuolloin tehty valinta perustui käsitykseen, että asiaa olisi yhteisissä keskusteluissa valmisteltu. Näin ei kuitenkaan ollut. Lisäksi kävi ilmi, että valtuustoryhmän kokoukseen ei ollut kutsuttu kaikkia sääntöjen edellyttämiä luottamushenkilöitä. Lehteä on ohjailtu väittämään, että kyse olisi ollut vain yhdestä henkilöstä. Kutsutta jääneitä jäseniä oli useampia.

Kun valtuustoryhmässä ja paikallisyhdistyksessä havaittiin väärinkäsityksiin perustunut virhe henkilövalinnassa, asiasta pidettiin uusi – ja tällä kertaa lainvoimainen – kokous, jossa virhe oikaistiin. Valtuustoryhmähän voi tahtoessaan tehdä aikaisemmista ratkaisuista poikkeavia päätöksiä, vaikka viikoittain, joten uusintakäsittelyssä ei ole mitään moitittavaa. Luonnollisesti pahoittelemme asianomaiselle sitä, että alkuperäisestä, virheellisestä, päätöksestä ehdittiin tiedottaa.

Hämeenlinnan Perussuomalaiset ry, hallitus

Kirjoitettu 6.3.2023